ماهی که در پیش است


روزهای آخر سال برای حسابداران و مسئولین مالی موسسه‌ها پرکارترین روزهای سال است. اتمام سال شمسی با اتمام سال مالی متقارن است و همه‌ی موسسات بزرگ و کوچک حساب‌های خود را در پایان سال می‌بندند تا سال جدید را با حساب و کتابی جدید آغاز کنند. در واقع نقطه‌ در انتهای خط می‌گذارند تا بر سر خط بیایند و شروع خطی را بنویسند که یک سال پر زحمت و تلاش خواهد بود.
اوایل اسفند مسئولین مالی اولین قدم‌ها را برای بستن حساب‌ها برمی‌دارند. لیستی از هزینه‌های اسفند ماه، عیدی و پاداش آخر سال، بستان‌کاران و بدهکاران مجموعه و همچنین برآوردی جهت سال آینده ارائه می‌کنند تا موسسه بتواند خود را در طی یک ماه آینده جمع و جور کند.
سپس مدیریت بر روی جزئیات رویه بستن حساب‌ها نظر خود را اعلام می‌کند و بخش حسابداری کار خود را از اواسط اسفند ماه شروع می‌کنند. اولین قدم تصوفیه حساب با کسانی که باید تصفیه حساب بشوند، مثل بدهکاران و بستان‌کاران. سپس محاسبه عیدی و پاداش الحساب هر کارمند و دیگر حساب‌های کارمندان که اجازه پرداخت داده شده است.
اسفند ماه ماهی است که به عید نوروز ختم می‌شود، کارمندان در انتظار پاداش عملکرد و عیدی آخر سال هستند. از سویی دیگر بستن حساب‌های مالی و پی‌گیری‌های وحشتناک سنگین حساب‌ها، باعث می‌شود تا اسفند ماه برای امور مالی و حسابداری موسسات ماهی پر از تلاطم و کار و تلاش و سختی‌های جان فرسا باشد. کار تا پاسی از شب و کمک گرفتن از حسابداران دیگر و حتی وارد شدن مسئولین مالی برای جمع و جور کردن حسابداری از مسائل طبیعی موسسات است. همه‌ی این کارها برای این است که در موتور مالی مجموعه خللی به خاطر شلوغی آخر سال ایجاد نشود و موسسه بتواند با قدرت و توان به حرکت خود ادامه دهد. در این میان مدیریت موسسات با سیاست‌گذاری به موقع و منظم می‌تواند رویه‌ی خوب و متعادلی در این ماه برای موسسه خود تنظیم کنند تا موسسه در یک بحران سخت و سنگین قرار نگیرد.

۳ نظر:

  1. خواستید بگویید که یک ماه نیستید؟؟!! زحمت کشیدید خبر دادید:دی
    ما دیگر عادت کرده ایم :))

    پاسخحذف
  2. این مطلب یک رهنمود بود برای اهلش.

    پاسخحذف
  3. ما که نه اهلش بوده ایم و نه اهلش شده ایم ...

    پاسخحذف