مدیر هنری شماهام


قرار ما 12 شماره است. در این 12 شماره قرار است کاربر عادی و آماتور وبلاگ بتواند به یک کاربر نیمه حرفه‌ای تبدیل شود. شماره 5 و 6 شماها منتشر شده، و در واقع به میانه‌ی راه رسیده‌ایم.
به مسیری که طی کردیم، نگاهی می‌اندازم، شروع کار ما از آبان سال گذشته بود. پیشنهاد اولیه نشریه الکترونیک توسط حامد ارائه شد، مهدی و حسن و علی هم آمدند، از تجارب بزرگترها استفاده کردیم و شالوده شماها در اواخر آبان نهایی شد. اولین طرح گرافیک نشریه‌ی شماها، را خودم کار کردم. فهمیدیم که چه می‌خواهیم، حسین نخلی عزیز هم به جمع ما پیوست و کار گرافیک سایت را قبول کرد و سایت شماها این شکلی شد. اواخر آذر سال قبل، فلش‌ها را سفارش دادیم، سید بزرگوار و همیشه آرام و بااخلاق، آقای موسوی کار فلش‌های سایت را انجام داد. در طول سفر مشهد سال گذشته هم، پی‌گیری کارها ادامه داشت. سید سعی کرد تا فلش‌ها به‌نوعی طراحی بشه که کار تغییر هر شماره‌های پنج تا فلش راحت‌تر باشه ولی موفق نشد نهایی‌اش کنه و فلش‌ها این شکلی شد.
بعد از چند بار اصلاحات طرح گرافیک و فلش‌ها اول بهمن ماه، آماده شد. و کار وب‌مستر نشریه‌ی شماها، آقا مهدی پرتلاش، شروع شد. با توجه به امتحان‌های ارشد بچه‌ها و امتحان‌های ترم دانشگاه‌ها کارها تا اواخر سال و اوایل سال بعد متوقف شد. شکر خدا، در سال 87 با جدیت نشریه را پی‌گیری کردیم و اردیبهشت ماه شماره اول با عنوان «مگه مجبورید؟» پیرامون ماهیت وبلاگ و لزوم آن منتشر شد.
گرافیک نشریه شماها با توجه به محتوای سنگین و مفهومی بودن مطالب و پرونده‌ها کار سختی است. نمی‌دانی چه تصویری باید کار کنی که بتواند مفهوم ذهنی و روحی جذبه و کشش وبلاگ را بیان کند. ساعت‌ها گشتن در نت و پیدا کردن عکس‌های مربوط به موضوع و اجرای گرافیک ساده (یکی از اصول گرافیک شماها، گرافیک ساده است) به ساعت‌ها وقت نیاز دارد. از طرفی چون ماهنامه هستیم، هفته‌ آخر اغلب مطالب تند تند می‌رسد و سر گرافیست وحشتناک شلوغ می‌شود. و همین امر باعث شده تا نمره گرافیک در تصاویر نشریه‌ی شماها برخلاف مقالات و مصاحبه‌ها نمره بسیار عالی نباشد. سختی کار گرافیک شماها با محدود شدن زمان گرافیست در روز‌های آخر دوچندان می‌شود. تصاویر سه فلش اصلی نشریه نیز اغلب آخرین کار من است. که حتما باید در عرض چند ساعت انجام شود. گنجاندن مفهوم در یک کادر کوچک گاهاً غیر ممکن و سخت به نظر می‌رسد.
امیدوارم خط سیری که در نظر منِ مدیرهنری و سردبیر بزرگوار شماها است، محکم و ثابت بشه و پایداری تصویری بیشتر و بهتری در گرافیک شماها داشته باشیم.

۲ نظر:

  1. مدتيه از اخبار وبلاگستان دورم اما از همكارم كه پرسيدم خيل از گرافيكش تعريف كرد!
    و البته بدون تعارف ميگفت.
    فقط يه سوال پرسيد!!!!
    تو سرويسهاي وبلاگ بلاگفا رو فراموش كرديد يا ...؟؟!!! مي‌گفت مصاحبه‌اي با مهندس شيرازي نكرديد. گفت ازتون بپرسم چرا؟

    خسته نباشيد
    خدا قوت

    (نظر خودمم بزاريد بررسي كنم بعد بهتون مي‌گم)

    پاسخحذف
  2. سلام. در سخن سردبیر شماره 5 و 6 نوشته شده است که اقای شیرازی به دعوت نشریه برای مصاحبه جواب رد دادن.
    در مورد مسائل فنی هم، سرویس بلاگفا با نشریه و نویسندگان بخش فنی همکاری نکرد و ما از ارائه کامل امکانات بلاگفا معذور شدیم و در حد توان خودمان به معرفی این سرویس پرداختیم.

    پاسخحذف